Post info

Label: ,


Comments 0


Author: Sharif Putra


Kebanyakan fotografer inginkan hasil foto yang mereka superb, amat bagus, menakjubkan dan semestinya menarik perhatian sesiapa pun yang memandangnya. Bagaimana semua ini menjadi kenyataan pada diri anda. Kesemua keinginan ini bermula dari ilmu pengetahuan yang dipelajari dari kursus-kursus fotografi yang anda perlu hadiri. Dari situ anda akan mengetahui lebih banyak ilmu, kemahiran, idea dan kepakaran. Ini juga boleh dikategorikan sebagai tips supaya foto anda superb.

Tips asas seperti kemahiran memegang dan mengendalikan kamera juga rasanya mustahak untuk dipelajari. Dengan teknik memegang kamera yang betul bukan sahaja memudahkan anda mengendalikan kamera, tetapi juga hasil foto yang dirakam kelak. Cara pegang kamera tidak betul akan membuatkan tangan anda bergegar dan titik fokus akan hilang. Maka hasil fotonya akan jadi blur, biasa-biasa sahaja dan kurang menarik.

Seterusnya anda perlulah bijak menggunakan tripod atau monopod. Namum begitu perlulah pandai menyesuaikan diri dengan situasi atau venu di mana anda merakam imej tersebut. Jika tidak mungkin anda akan diketawakan oleh kawan-kawan. Penggunaan tripod dan monopod amat berguna ketika merakam imej landscape, night trail, water fall untuk slow shutter dan banyak lagi yang difikirkan sesuai.

Bagaimana pula jika kita terlupa untuk membawa tripod atau monopod. Sedangkan ketika itu kita teramat perlu menggunakannya. Jangan risau atau kelangkabut cuba gunakan beberapa tripod atau monopod semulajadi, antaranya paling asas menggunakan kekuatan lutut anda, sambil duduk mencangkung gunakanlah lutut sebagai alat sokongan supaya foto anda sharp. Kemudian anda mungkin boleh menggunakan objek seperti kayu, batu, meja, kerusi atau sebagainya yang sesuai. Dan jika kesemua cara tersebut kurang sesuai cuba sandarkan badan anda di dinding, batu, pokok kayu atau sebagainya. Dengan teknik ini mungkin menjadikan foto anda kelihatan superb. Selamat mencuba dan semoga berjaya...bye-bye..

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

0 ulasan:


PENGIKUT