11 Mei 2011

Kunci(Lock) Fokus Pada Subjek

Kebanyakan dari fotografer yang baru berkecimpung dalam dunia fotografi merakam imej pada sesuatu subjek contohnya foto manusia, mereka lumrahnya meletakan subjek di tengah-tengah frame. Mengapa hal ini berlaku, antara alasan yang mungkin diberikan ialah kunci(lock) fokus kamera hanya tertumpu di bahagian tengah sahaja. Justeru imej subjek betul-betul berada di tengah-tengah frame foto. Cara ini bukannya tak bagus, sememangnya bagus, tetapi bagi saya kurang menarik dan cool.

Foto kelihatan menarik apabila fotografer berjaya meletakan sedikit subjek di bahagian tepi frame foto. Dengan cara ini subjek kelihatan amat menarik dan menawan. Cara ini mungkin perlu dipelajari secara mendalam dan praktis menerusi Rule of third supaya membantu anda memperkemaskan susun atur subjek di dalam frame foto anda.

Persoalannya bagaimana hendak mengunci atau lock fokus kamera anda supaya imej yang dirakam terfokus dan sharp. Begini caranya kawan-kawan.
1. Letakan subjek anda di tengah dan tekan separuh butang ' shutter' kamera.

2. Cuba arahkan atau heret lensa anda perlahan-lahan ke arah sipi sedikit atau menurut kemahuan anda bagaimana(butang 'shutter' masih ditekan dan jangan dilepaskan)

3. Seterusnya tekan terus butang 'shutter' kamera anda untuk merakam gambar.

Pesanan...cuba praktikan teknik ini di rumah, gunakan subjek seperti cawan, toys, replika atau untuk lebih seronok lagi jadikan anak atau isteri/ suami jadi model.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

keyword google ranking seo tip backlink service quality backlinks