12 Mei 2011

Remote Control Kamera

Remote Control

Remote control, alat kawalan jauh, pemasa(timer) atau juga dikenali sebagai. 'Shutter release kabel. Kesemua istilah dan alat ini merujuk kepada satu fungsi iaitu sebagai alat kawalan jauh pada kamera.

Apa pentingnya alat kawalan jauh ini dalam fotografi. Alat ini mustahak dan dapat memainkan peranannya membantu fotografer dalam situasi seperti merakam imej landscapes, makro dan sebagainya yang difikirkan sesuai.

Bila mana anda menggunakan 'shutter speed' yang perlahan, sila berhati-hati, hal ini kerana jika tahap kemahiran anda sebagai fotografer masih di peringkat asas, imej yang terhasil kelak adalah kabur. Mengapa hal ini berlaku, ini disebabkan oleh kamera bergegar akibat tangan anda mengeletar ketika memfokus sesuatu subjek.

Oleh itu cubalah usahakan untuk memiliki alat-alat seperti yang disebutkan tadi dengan harga sekitar RM100-300. Kemudian setelah memilikinya cuba rakam imej air terjun dengan menggunakan shutter speed yang perlahan. Dan lihat hasilnya yang memperlihatkan impak air terjun seperti kapas keputihan. Menarik tidak, cubalah dan nikmati hasil karya anda yang lain dari yang lain.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan: