10 Mei 2011

Tips Merakam Potret Diwaktu Malam



Merakam imej diwaktu malam memang menyukarkan bagi para fotografer. Sebabnya ialah faktor cahaya yang memang terhad. Berbanding diwaktu siang, secara semulajadinya cahaya matahari banyak membantu dalam proses merakam imej.

Namum jika terpaksa merakam imej diwaktu malam atau dalam ruang yang kurang sumber cahaya, maka bolehlah mempraktikan beberapa perkongsiaan tips ini untuk memastikan imej yang dirakam bagus.

1. Sila gunakan tripod. Tujuannya ialah untuk mengelakan gegaran yang menghasilkan kesan kabur. Selain itu imej yang dirakam cukup sharp dan dapat menggunakan shutter yang perlahan.

2. Gunakan shutter yang perlahan supaya dapat merakam ambience light.

3. Tukar mode flash kepada rear flash untuk memastikan hasil imej yang lebih sharp.

4. Cuba gunakan aperture yang besar seperti f1.4 atau f2.8 bila merakam imej diwaktu malam. Latihan yang kerap dengan merakam foto still life di rumah akan dapat meningkatkan lagi skill anda.

5. Jangan lupa menggunakan flash untuk mendapatkan main light yang bagus. Dan jikalau berkemampuan gunakan lebih dari satu flash atau lebih dikenali strobist skill.

6. Selalunya sebagai newbie mereka kerap menggunakan mode autofokus bila merakam imej, tidak kiralah waktu malam atau tidak. Tetapi bagi mereka yang sudah mempunyai asas yang baik dalam teknik pengendalian kamera, cuba gunakan mode manual fokus untuk mendapatkan imej yang tajam.

Dari contoh foto ini menunjukan perbezaan yang ketara, antaranya nose dan sharp. Gunakanlah tips-tips seperti yang digariskan tersebut untuk memperbaiki skill masing-masing.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 ulasan:

cik chinta berkata...

cantiknye..hebat :)

putrasharif@gmail.com berkata...

Cik Chinta tq..entry comment tu..