20 Mei 2011

Reflektor Sumber Cahaya Unik


Sebagai fotogafer seharusnya lebih kreatif dalam mempelbagaikan sumber cahaya dalam sesebuah penghasilan foto mereka. Cahaya adalah satu perkara yang amat penting dalam merakam imej yang bagus. Tanpa cahaya yang baik, imej yang dirakam kurang menarik, suram, bosan, tiada kelainan dan sebagainya. Jadi cuba pelajari tentang sumber cahaya yang boleh membantu anda dalam merakam imej.

Sebagai bahan pelajaran dan seterusnya praktikal, cubalah di rumah anda. Sama ada indoor ataupun outdoor. Sebagai contoh cuba sensetif dan amati persekitaran dalam rumah anda. Saya percaya ada banyak sumber yang berguna boleh dijadikan sebagai sumber cahaya yang kreatif.

Antaranya ialah permukaan dinding yang berwarna keputihan akan menghasilkan pantulan cahaya yang lembut dan setara. Selain itu sofa, meja, langsir dan pintu juga mungkin berguna untuk dijadikan sumber pemantul cahaya. Cara ini nampak pelik tetapi pasti anda akan rasai perubahan pada imej yang anda rakam. Cara ini juga sebenarnya membezakan diri anda dari fotografer lain yang tidak peka terhadap reflektor semulajadi ini.

Selain itu anda boleh juga menggunakan kertas putih bersaiz besar seperti kad manila dan kertas majong. Kertas ini secara tidak langsung akan memantulkan cahaya lembut dan seimbang pada subjek yang dirakam. Cuba anda buat latihan ini dengan menjadikan anak, adik, emak, isteri atau suami sebagai model. Susun atur komposisinya dengan berdiri di sisi tingkap dan perhatikan dari arah mana sumber cahaya seperti matahari, kemudian gunakan reflektor kertas putih itu tadi. Saya yakin hasilnya memang menakjubkan. Meskipun begitu berhati-hati dengan sumber cahaya utama anda, reflektor sebenarnya bergantung penuh pada sumber cahaya utama. Selamat mencuba....arigato..


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 ulasan:

Izbeta Shyah berkata...

cool, lepas ni boleh lah iz praktikkan.

adrenalina berkata...

nanti nak cuba!! =)

putrasharif@gmail.com berkata...

Tq Adrenalina sorry lama x buka reply..lama x buka blog guna laptop