23 Mei 2011

Mentor Fotografi

Untuk menjadi seorang fotografer yang handal saya fikir agak perlu banyak melihat, meneliti dan menikmati gambar-gambar dari kalangan fotografer yang memang sudah ternama dan berpengalaman. Dengan melihat gambar-gambar mereka ini akan membantu kita sebenarnya membentuk idea, mendapatkan ilham, dan mempelajari cara mereka berkerja. Saya memang suka melihat hasil karya fotografer-fotografer yang tidak kiralah dalam Malaysia mahupun dari luar. Apa yang penting ialah pengalaman mereka, bagaimana mereka menghasilkan foto-foto yang hebat dan mempersona. Oleh itu foto-foto di bawah adalah merupakan hasil karya di kalangan fotografer yang saya meinati. Sama-samalah kita amati foto mereka ini. Apakah motif, visi dan manifestasi dari foto ini.

Foto 1# Agah Permadi
Penilaian saya: Foto ini amat indah, cantik dan sempurna. POI dalam foto ini ialah pada aksi subjek menebar jala yang kembang, dengan iringan percikan air, kemudian view nampak smooth dengan keunikan rakit. 

Foto 2# Rarindra Prakrasa
Penialaian saya: Foto ini memang unik kerana kekuatan faktor background yang sempurna. Permainan cahaya juga turut menguatkan keunikan pada subjek. Saya amat gemar dengan teknik strobist ini.

Foto 3# Barbara Koskina
Penilaian saya: Foto ini nampak amat tenang, cantik dan menakjubkan. Alangkah asyiknya tempat ini dengan rakaman yang seolah-olah hidup.


Foto 4# Michael Anderson
Penilaian saya: Foto ini memang cool, nice and amazing. Pertama faktor background yang indah dengan keasyikan tone warna serta shadow yang mempersona. Selain itu keupayaan fotografer juga mampu bermain dengan aperture yang amat bagus sehingga mampu menyelitkan foreground star fish yang seolah-olah pintu masuk kepada alam imaginasi ini.

5 ulasan:

Asri Alam berkata...

memang best jd rujukan

putrasharif@gmail.com berkata...

Sasa:tq, kena rajin buat homework dr pakar2 ni, dpt juga info

Fane Davis berkata...

Mantap giler neh....susahnyer untuk dapt gelaran Professional photographer tuh kan...kagum...

putrasharif@gmail.com berkata...

FD: Utk menjadi seperti mereka yg sudah pro, kena jg la sentiasa menonton dan menyaksikan hasil karya mentor ni..sya fikir pun FD punya mentor kan

Fane Davis berkata...

ya...saya ada mentor..hehhe