24 April 2011

Bracketing



Assalamulaikum dan Selamat Sejahtera. Selamat berhujung minggu tak kiralah di mana kalian berada. Jika anda sedang berkelah, beriadah dan sebagainya, jangan lupa untuk merakam gambar sebaik yang mungkin. Kerana sebenarnya dari gambar anda merakamkan nostalgia disuatu masa kelak.

Kali ini mari kita mengenali dan memahami apakah itu "bracketing" dalam fotografi. Dari pemahaman saya bracketing itu ialah proses merakam imej terhadap sesuatu subjek atau objek dalam kadar yang banyak dengan menggunakan setting kamera yang berlainan.


Bracketing amat bermanfaat digunakan ketika kurangnya cahaya dalam satu-satu tempat shooting. Jadi sebagai jalan peneyelesaiannya gunakanlah teknik bracketing.

Mengapa penting belajar dan memahami bracketing ini. Kadang-kadang sensor kamera mempunyai had limit untuk mengesan dynamic range. Dynamic range ini ialah sensitiviti terhadap cahaya. Sesetengah keadaan sensor kamera gagal atau sukar merakam secara baik, kerana tone dan situasi kecerahan serta gelap pada satu-satu shooting. Oleh kerana single shoot yang kerap digunakan dalam merakam imej gagal menghasilkan imej yang baik, maka silalah gunakan teknik bracketing yang dapat menghasilkan imej yang mempunyai kapasiti dynamic range yang tinggi.

Isu akan datang Kegunaan Bracketing Secara Khusus.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

4 ulasan:

Asri Alam berkata...

good info bos. baru skg aku paham maksud dynamic range tu

matlija berkata...

info yg bagus.. boleh terangkan tk pasal edit HDR dlm Adobe Photoshop?

putrasharif@gmail.com berkata...

Matlija: tq support entry ni..utk simple edit, sya kerap guna photomatix ja, sebab mmg software ni mmg khusus utk edit HDR..utk photoshop pula leh p photomerge ja n try la adjust

putrasharif@gmail.com berkata...

Sasa: tq dik alert n support entry ni..tq s much