17 April 2011

Belajar Fotografi

Assalamulaikum dan Selamat Sejahtera. Semoga rakan-rakan mewarnai kehidupan seharian dengan warna warni yang indah, cantik, molek dan semestinya hebat. Untuk itu mari kita cerita sedikit tentang "belajar Fotografi". Hal ini nampak macam sukar sangat, ya memang betul belajar fotografi ni memang ada sukarnya. Maka itu harus juga belajar terlebih dahulu tentang fotografi, barulah dapat merakam imej yang bagus.

1. Baiklah sebagai permulaan cuba pelajari bagaimana mendapatkan exposure yang seimbang dahulu. Mahirkan diri anda dengan ISO, shutter speed dan Aperture.

2. Kemudian perlu juga menguasai asas-asas komposisi seperti framing, placement, warna, white balance dan perspective.

3. Fahami apa itu DOF dan teknik slow shutter, ini akan membantu anda merakam imej secara tepat dan mengelakan berlakunya nose atau bintik-bintik halus dalam imej yang dirakam.

4. Sumber cahaya ibarat sinaran dalam imej yang dirakam, jika gagal memanipulasikan cahaya imej yang dirakam itu pastinya kurang menarik. Untuk mengatasi hal ini cuba pelajari, fahami dan buat praktikal setelah memahami setiap langkah pembelajaran. Fahami kesan arah cahaya kepada subjek, juga perlu mempelajari apa itu sifat pada bentuk, tekstur pada permukaan, corak berulang dan contrast.

5. Seterusnya cuba pelajari dan dalami ilmu berkenaan lighting. Lighting akan memberikan impak kepada permukaan yang berlainan contohnya kesan cahaya pada alat berbeza dengan wajah manusia.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tiada ulasan: