27 Januari 2019

Lagenda Pulau Supirak

Lagenda tersembunyi di Kg Malubang,Pitas. Sudah lama saya rancang mahu terbang di atas kapal pulau ini, alhamdulillah 2018 sempat juga la datang ke tempat bersejarah ini. Pulau ini betul-betul menyerupai sebuah kapal atau bahtera besar sedang terapung di laut. Cuma sedikit penambahan telah dilakukan iaitu di bahagian hadapan pulau ini telah diperkemaskan dengan rekaan kepala kapal.Memang menarik sebenarnya berada di tempat ini, terutamanya kaki foto, memang siuk la brother.

Kapal Nahkoda Supirak dari padangan atas.

Pulau ini dikaitakan dengan cerita donggeng rakyat jelata sebagai kapal yang dimiliki oleh seorang nahkoda yang dipanggil nahkoda supirak. Ceritanya panjang dan saya kurang fokus tentang ceritanya. Yang saya tahu ialah ambil dan rakam gambar untuk dikongsikan kepada para pengunjung supaya datang sendiri ke Kg Malubang ini.

Pulau Batu Talam,Kg Malubang-Pitas

Pulau Batu Berunsai,Kg Malubang-Pitas

Banyak sebenarnya tempat dan ikonik yang menarik di Kampung Malubang ini, bukan sahaja Pulau Supirak, tetapi juga Batu Talam,Batu Berunsai dan banyak lagi. Lagi bagus kamurang datang sendiri la baru bagus ceritanya. Insyallah 2019 saya rancang datang lagi mungkin dalam 2-3 malam. Jom siapa mahu join saya.

Tiada ulasan: