26 Januari 2019

Bukit Sironggol, Semporna


Bukit Sironggol, Timbun Mata dalam daerah Semporna,Sabah. Destinasi yang tersembunyi selama ini dari pengetahuan dan radar terutamanya para peminat fotografi landskap. Akhirnya pada tahun 2018 sebanyak dua kali sempat berkunjung ke tempat ini untuk merakamkan gambar.

Puncak Sironggol dari padangan atas

Pendakian memakan masa sekitar 15 hingga 20 minit untuk sampai ke puncak Sironggol.

Tempat ini bukanya boleh dimasuki dengan sesuka hati sahaja, tetapi perlu memohon permit khas dari pemiliknya iaitu Jabatan Perhutanan Negeri Sabah. Dan sekiranya diberi kebenaran anda haruslah sentiasa menjaga kebersihan, keselamatan dan keindahan tempat ini. Jangan sesuka hati membakar, menconteng apa-apa perkatan atau simbol di mana-mana permukaan batu atau pokok. Juga anda haruslah sentiasa menjaga kebersihan tempat ini. Kalau bukan kita siapa lagi kan. Tempat yang sebegini indah, takanlah kita mencemarinya.

Rakaman gambar menggunakan Drone, amatlah wajib tempat ini. 

Padangan dari sisi puncak Sironggol

Pandangan atas tegak menampakan laluan pejalan kaki yang mempunyai kecerunan yang menggerunkan terutamanya apabila permukaan tanah basah dan licin.

Jangan lupa bawa seberapa banyak kad memori apabila sampai ke puncak sironggol,anda pasti akan menyesal dan menangis tak berlagu jika terlupa atau kad memori penuh.


Selamat berkunjung ke destinasi ini Bukit Sironggol,Pulau Timbun Mata,Semporna-Sabah. Anda pasti terpukau dengan keindahan tempat ini. Jangan lupa berswa foto banyak-banyak ya....Magsukul na.

Tiada ulasan: