09 Ogos 2011

Tanjung Aru Beach Sunset


Kesempatan berkunjung ke Tanjung Aru Beach baru-baru ini sebenarnya bukanlah untuk sesi fotografi, tetapi untuk berbuka puasa. Namum sebagai salah seorang pencinta seni fotografi, rasanya serba tak kena jika tak merakam portrait atau panorama.

Sebaik sahaja tiba di destinasi, terdetik di dalam hati, masyallah cantiknya matahari hari tu, maha suci Allah yang menciptakan sesuatu yang amat indah untuk dinikmati umatnya. Tapi sayangnya saya tak membawa DSLR, terasa geram bercampur kesal kerana tak membawanya. Namum bak pepatah tak ada rotan akar pun berguna, saya gunakan peranti Blackberry saya. Dan hasilnya seperti dalam foto tersebut.

Hasil rakaman tersebut bukanlah secara kebetulan, tetapi saya terpaksa menunggu kehadiran seseorang untuk melintas betul-betul tepat mengikut komposisi yang saya hendak. Hasilnya seperti yang kalian lihat. Gambar tersebut saya olah dengan menambah sedikit efek tone supaya kelihatan lebih dramatik. Begitu juga dengan kontras warna yang sedikit saya gubah.

Dalam menghasilkan gambar yang amat bagus perlulah menitiberatkan aspek seperti subjek yang menarik, pencahayaan, komposisi dan sudut yang menarik...


Dari Sharif Putra

4 ulasan:

Cayril Ikhwan berkata...

menarik panorama diatas....

Asri Alam berkata...

fuyoh. pakai henpon pun bleh jadi. mantap

putrasharif@gmail.com berkata...

Sasa: tq lama x bersua ya menerusi blog

putrasharif@gmail.com berkata...

Cayril Ikhwan: tq bro, sya budak baru belajar ni