15 Disember 2010

INFO STROBIST

Sebelum saya pergi jauh berkongsi Mission of the year 2011 saya ini iaitu berkenaan dengan "Strobist". Sedikit info berkaitan pengenalan tentang Strobist. Strobist berasal dari perkataan strobe, menurut istilah fotografi bererti alat yang mengeluarkan cahaya secara terus menerus. Secara ringkasnya fotografer menggunakan flash(Blitz) secara off-camera, iaitu dengan meletakan flash pada pelbagai sudut untuk memberi impak cahaya yang pelbagai. Caranya ialah dengan menggunakan flash secara off-camera dengan mekanisme wireless trigger (pemantik nirkabel).

Pada masa kini kebanyakan kamera DSLR telah menyediakan kelengkapan seperti pada sistem Nikon di sebut sebagai CLS (Creative Lighting System) sementara di sistem Canon disebut sebagai E-TTL (Evaluative - Trough The Lens).

Sistem  CLS dan E-TTL ini berfungsi untuk menyalakan flash secara sinkron ketika kita menekan tombol shutter pada kamera. Jadi flash akan menyala ketika kita menekan shutter button dan  flash harus berada dalam posisi hot shoe di kamera.

Berikut beberapa hasil karya yang berkonsepkan  foto strobist(FS)

Strobist 1


Strobist 2

2 ulasan:

Asri Alam berkata...

syok ni. awan tu x jadi putih bila flash tembak dari tepi. yakah?

putrasharif@gmail.com berkata...

Sasa..kira mcm main2 lighting ja ni. tp hasilnya memberikan kelainan dari yg lain