08 September 2011

Adakah Kita Mampu Merakam Foto Sebegini Rupa







Bila melihat banyak foto-foto yang dirakamkan oleh kalangan mereka yang hebat-hebat ini. Terfikir juga saya dibuatnya, tentang betapa indah, sempurna, elok dan cantiknya hasil rakaman mereka. Lantas juga saya memikirkannya, adakah saya juga berkemampuan untuk merakam suasana, subjek dan trajedi yang sama.

Kenapa saya sengaja mengajukan persoalan ini, sebabnya jika mungkin kita sama-sama merakam suasana, subjek dan trajedi tersebut, mungkin jika tidak amat bagus sekadar bagus, itupun sudah dikira ok. Jadi jangan ragui kemampuan diri kita. Bukan begitu rakan-rakan sekalian. Kita beranggapan kita tak mampu merakam imej seperti di atas, saya fikir kurang tepat, bagaimana pula jika kita turut sama di lokasi tersebut, saya yakin kita juga turut menghasilkan satu foto yang kita sendiri terkejut dengan hasilnya. Justeru sama-samalah kita menanamkan keyakinan pada kemampuan diri kita sebagai fotografer.

Untuk itu mari kita layan koleksi foto-foto yang saya petik dari kalangan fotografer hebat National Graphic.



Dari Sharif Putra

Tiada ulasan: