13 Julai 2011

Hasselblad H4D-200MS



Hasselblad merupakan satu jenama yang mahal, setiap keluaran produknya mempetaruhkan peningkatan terhadap aspek teknologi dan inovasi. Namum disebabkan harganya yang terlalu mahal membuatkannya sukar untuk dimiliki. Nampaknya paling berani ialah membeli jenama-jenama seperti Canon, Nikon,Olympus, Sony,Kodak dan Samsung. Namun jangan diperlekeh jenama-jenama ini kerana mereka juga punyai class dan pengikut tersendiri. Jangan nilai pada kamera, tetapi pada tahap kemahiran fotografer tersebut.

Balik pada siri model terbaru Hasselblad H4D-200MS yang telah menjalani ujian teliti dari aspek kestabilan dan kejituan warna. Model ini berharga lebih kurang RM138,000. Wow terbeliak mata bila terpandang harganya.Patutlah ramai yang tak nak produk brand ini, harga memang kaw tim punya.

Model ini menggunakan modul rangka piezo yang mampu merakam 6 shots dan menggabungkannya menjadi 200 megapiksel fail. Harga yang sebegini mahal rasanya memang agak sesuai untuk kegunaan studio yang memerlukan resolusi yang tinggi, misalnya untuk shots produk jualan kereta, cermin mata, barang kemas dan sebagainya. Saya fikir jika hendak memiliki kamera ini memang agak sukar, ianya hanya sesuai untuk sesebuah syarikat pengiklanan yang membuat rakaman seperti kereta Ferrari, Audi, Toyota dan sebagainya.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 ulasan:

Nurr_Rahmah berkata...

harga diluar kemampuan :)

putrasharif@gmail.com berkata...

Tq Nurr Kasih...boleh beli rumah ni